לאחרונה אנו עדים לשינויים רבים החלים על אופייה ותצוגתה של הרשת החברתית פייסבוק. אך למרות שכבר נעשו שינויים רבים בעיצוב ובתפעולה מאז פרצה הרשת החברתית לחיינו לראשונה, ישנם שינויים נוספים שעתידים להתרחש בתקופה הקרובה. על מנת למנוע הפתעות, כבר ניתן להתחיל להתרגל לשינויים הצפויים לזמן הקרוב.
שינויים בגישה להגדרות פרטיות
פרטיות היא משהו שמטריד רבים ממשתמשי הרשת, במיוחד בעידן בו נפרצים עוד ועוד גבולות של התחום. אך פייסבוק דואגת להרגיע שוב ושוב שמידת השיתוף תהיה נתונה אך ורק בידיי המשתמשים, ולשם כך גם הגדילה לעשות ולהציב את הקישור להגדרות הפרטיות במקום הברור והבולט ביותר שיהיה נגיש ופשוט לשימוש- בסרגל העליון של העמוד האישי של כול אחד מהמשתמשים.
שינויים הנוגעים לאינבוקס בפייסבוק
הוא תיבת ההודעות הפרטיות שכולנו מכירים. בעבר, הודעות שהיו נשלחות אלינו ממי שאינו מצורף כחבר, או מי שהמערכת קטלגה אותו כשולח לא מוכר, פשוט נכנסו לתיקיית הother ויכולנו להסתכל בהודעות המגיעות אליה בכל עת. כעת, מציגה פייסבוק שינוי בהתנהלות ההודעות ממשתמשים שאינם ברשימת החברים- לאחרונה פרסמה כי שוקלת את האפשרות לגבות תשלום של כ-דולר אחד ממשתמשים המעוניינים לשלוח הודעה לאינבוקס של מי שאינם ברשימת חבריהם. זאת, כך נימקה החברה, על מנת לצמצם את שליחת ההודעות שאינן רלוונטיות. הנימוק כאמור מעיד על מניעים טהורים, אך טבעי לחשוב שהוא נועד כדיי להגדיל עוד קצת את הכנסות החברה. כרגע, מנסים את האופציה הזו על קבוצת משתמשים מצומצמת.
שינויים בעיצוב הטיימליין
באופן לא רשמי נפוצו שמועות על כך שפייסבוק החלה לבדוק עיצוב חדש לטיימליין בקרב קבוצה מצומצמת של משתמשים. עפ"י הסקרים שהופצו ע"י החברה העיצוב החדש אמור לשפר את הגישה למידע בפרופיל. השינויים אותם בוחנת החברה כעת נוגעים לכמה אלמנטים.
לדוגמא:
הסרגל העליון יוחלף בטאבים, אשר יאפשרו גישה למידה בצורה שונה מזו הקיימת כעת, וכנראה שנוחה יותר. תמונת הרקע תמוקם מתחת לשם של בעל הפרופיל, אשר יופיע עליה בכיתוב לבן.
הפרטים האישיים וה"אודות" יופיעו באותו עמוד שיציג את כל המידע שמצוי בפרופיל- רשימת חברים, אודות, פרטים אישיים, אלבומי תמונות ועוד, מבלי לשלוח ואתנו לדפים אחרים בעזרת קישורים כפי שקורה כעת.
משתמשים אשר ניסו את הגרסה החדשה של פייסבוק, מעידים כי בנוסף לשינויים נעלמה האופציה להדגיש פוסטים או תמונות בעזרת סימונם בכוכב.
בנוסף, בגרסה החדשה של פייסבוק, נבדקת האפשרות להציג את כל האינפורמציה שעל גביי הטיימליין בטור אחד כרונולוגי, ולא בשני טורים כפי שמוצגת כעת. בעיצוב החדש יהווה הטיימלין טור ארוך בצדו השמאלי של המסך, ואילו בצד הימני יוצגו פרטי אינפורמציה שונים הנוגעים לחברים ולפעילויות אחרות שלהם ושלכם ברשת.
גם בתחום התמונות יכול ככל הנראה שינוי בגרסת העיצוב החדשה של פייסבוק, כיום העלאת תמונות לפייסבוק היא משימה מעט מורכבת הכרוכה במספר שלבים ואינה ידידותית במיוחד למשתמש הפשוט. העלאה של תמונות מתאפשרת רק לאחר יצירת אלבום ופעולות נוספות הדורשות מיומנות בתפעולן. כעת בוחנים בפייסבוק את האפשרות לאפשר העלאת תמונות בעזרת פעולת גרירה פשוטה ואינטואיטיבית.
בנושאים לשינויים אילו שיחולו על פיצ'רים קיימים, תתווסף גם אפליקציית הpoke שפיתח מארק צוקרברג עצמו, ואשר מאפשרת למשתמש לשלוח תוכן אשר ישמיד את עצמו תוך זמן מוקצב מראש. אפליקציה זו היא למעשה מאין גרסא מותאמת של האפלקיציה snapchat, אשר גם בה מתאפשרת מחיקה עצמית של ההודעה תוך כמה שניות מהרגע בו הנמען קיבל אותה ופתח אותה.
כל השינויים המדוברים עדיין לא הוצגו בצורה רשמית וכרגע הם מנוסים על קבוצות משתמשים מצומצמות ברחבי העולם. אם תחליט פייסבוק ליישמן, יכנסו לתוקפם בתקופה הקרובה ויחולו על כל המשתמשים. כאמור, מאז שפרצה הרשת החברתית פייסבוק לחיינו היא עברה שינויים וגלגולים רבים, ואנו היינו עדים לשינויים ולהתפתחות. רבים מהמשתמשים מחו על השינויים וניסו לשמור לכמה שיתר זמן על הפייסבוק בצורתו המקורית, אך לאחר תקופה מסוימת השינויים נכפו על כלל המשתמשים. חשוב לציין שלדבריה של החברה מטרתם של השינויים היא לשפר את חוויית השימוש עבר המשתמשים. אך ניתן להסיק שמטרה נוספת היא ולהשאיר את הרשת החברתית עדכנית ורלוונטית עבור המשתמש, ובכך למעשה למנוע אצל המשתמשים העדפה של רשתות חברתיות עדכניות ומשופרות יותר.
פייסבוק עושה את כל המאמצים להיות הרשת המשופרת והעדכנית ביותר, בעיקר כאשר התחום רק הולך ונהיה תחרותי יותר ולכן אנו צפויים לראות שינויים נוספים מגיעים אלינו מכיוון הרשת החברתית הזאת.