פרסום הוא למעשה פעולה אשר באמצעותה ניתן להעביר מסרים ורעיונות אותם רוצה המפרסם להעביר לקהל יעד מסוים, תוך שימוש באמצעי תקשורת המונים.
מטרת הפרסום, היא ליצור אפקט של זכירה, שכנוע, חיזוק עמדות או דחיפה לפעולה (למשל קנייה של מוצר וכו') אצל קהל היעד.
הפרסום יכול להתבצע בשתי צורות עיקריות- האחת, להפעיל את האפקטים הרצויים בקהל ע"י הפצת מידע עובדתי משכנע הפונה אל ההיגיון, או ע"י אמצעים פרסומיים מזוקקים כגון חזרות רבות על המסר באופן קליט, שימוש באלמנטים למשיכת תשומת לב (הבטחה לתוצאות משפרות חיים, שימוש במין ופרובוקציות) וכו'. כאמור, ישנם סוגים רבים של פרסום משום שקיימים מדיומים רבים של תקשורת המונים, והיום הרבה יותר מאשר בעבר. בעבר האמצעים העיקריים בהם השתמשו לפרסום היו הרדיו, העיתון, לאחר מכן הטלוויזיה והפרסום הסביבתי. (שלטי חוצות דומיהם). בשנים האחרונות המדיום הנפוץ והכדאי ביותר לפרסום הוא האינטרנט.
דרכים שונים לפרסם ברשת
האינטרנט הוא המדיום תקשורת ההמונים המרכזי בו אנו משתמשים כיום. כניסתו לחיי היומיום שינתה ושיפרה רבות. גם תחום הפרסום, ואף אולי במיוחד הוא, הושפע רבות ממדיום האינטרנט, ההופך את הכול למהיר יותר, זמין יותר, ואף זול יותר. בעבר פרסום היה עניין הרבה יותר מסובך ויקר, כאשר האפשרויות היחידות שעמדו לראשות המפרסמים היו מאוד מעטות ומורכבות וכידוע פרסומת בטלוויזיה היא דבר שלא פשוט לממן, במיוחד אם רוצים להקרין אותה יותר מפעם אחת. גם ברדיו לא קל לפרסם, מעצם היותו כלי תקשורתי שאיננו חזותי כלל, וקשה יותר להאמין ולזכור את מה שאנחנו לא רואים. מהבחינה הזו פרסום באינטרנט מהווה פתרון מדיום מושלם- חזותי, זול יותר, יעיל יותר, זמין בכל עת, והמידע לא נעלם אלא נשמר ותמיד ניתן לשלוף אותו כשצריך.
דרכי הפרסום באינטרנט מגוונות ורבות לאין שיעור. בנוסף, תחום זה מתחדש כל העת ופלטפורמות פרסום נוספות צצות מכל עבר. מלבד פרסום בפלטפורמות קיימות כמו אתרי רשתות חברתיות ואתרים אחרים, ישנה גם האפשרות להשתמש באופי האינטרנט עצמו ומנועי החיפוש לשם כך. למשל, קידום ממומן – שיטת פרסום באינטרנט המבוססת על רכישת פרסום עבור מילת מפתח מסוימת במנועי חיפוש.
קישורים אלה, שבהם מילת המפתח שרכש הלקוח פרסום עבורה, יופיעו בראש דף התוצאות במנוע החיפוש. שיטה זו היא הנפוצה והמומלצת מבין שיטות הפרסום המקוון. לצד שיטה זו, ישנן כמובן השיטות המוכרות של פרסום ישיר בעזרת פרסומות חזותיות באתרים, ברשתות חברתיות, בלוגים וכו' המיועדות למטרות שיווק שונות.
שיווק באינטרנט
שיווק הוא למעשה מגוון הפעולות הנעשות ע"י גוף חברה או תאגיד לשם קידומו של המוצר או השרות אשר ברצונם למכור לקהל היעד. במסגרת השיווק, ישנו תהליך מחשבתי תכנוני מעמיק לשם הגדרת קהל היעד אליו מיועד המוצר. לאחר שמגדירים את קהל היעד מתאימים אליו את שיטות הפרסום השונות, כך שיהיה ניתן למקסם את ההפצה של המסר והרעיונות בצורה שבה ייחשף קהל היעד לפרסום באופן מרבי. בנוסף בתהליך השיווקי נדרשת הבנה של צרכי קהל היעד ורצונותיו, ובחירת הדרך הטובה ביותר לענות על כל אילו. השיווק הוא פעילות עסקית וחברתית גם יחד, ואנו משתמשים בו כמעט בכל היבט בחיינו גם אם לא תמיד במכוון, הוא חיוני להפצת מסרים, רעיונות, יצירת קשרים ועוד. הסוד בשיווק יעיל ונכון, הוא כמובן מציאת הכלים השיווקיים המתאימים ביותר לצרכים ולמטרות של אופי הפרסום המדובר. למשל, לפרסום אתרים ורעיונות שיש בהם זיקה אינטרנטית, כמו קידום אתרים וכו' מומלץ מאוד להשתמש בשיווק המקוון, או בשיווק דרך האינטרנט על כל צורותיו.
כמובן שעל כך ניתן להוסיף פעילויות שיווק נוספות: יחסי ציבור- פעילות לשילוב המסרים הפרסומיים באמצעי התקשורת השונים. מיתוג- הצגת המסר באופן מסוים שישווה לו יוקרה ומעמד. תקשורת שיווקית- הכוללת את כל סוגי השיווק המידי כגון חלוקת מתנות סמליות, חומר מודפס, הפקת אירועים, וקידום מכירות המאפשר הגברה נקודתית של הפרסום וההפצה.
לסיכום, תחום הפרסום הוא תחום נרחב ובו אינספור אפשרויות המתאימות לצרכים שונים. הפרסום באינטרנט, הוא כיום הפרסום הזול והנפוץ ביותר, וגם לו סוגים ואופנים רבים. לשם שיווק נכון של מוצר או שירות, והגדלת נפח הכנסותיו נדרש לבחור בדרכי הפרסום המתאימות ביותר הן למפרסם, למוצר, וכמובן לקהל היעד.