המיקרו פורמטים והקידום האורגני בכללותו הם תופעות לוואי חיוביות ביותר של התקדמות הטכנולוגיה הבלתי פוסקת בתחום קידום האתרים באינטרנט.
מה הם מיקרו פורמטים וכיצד הם פועלים?
מיקרו פורמטים הם בעצם ייצוג טקסטואלי של נתונים מובנים שניתן לשבץ בתוך שפת הסימון של דפי אינטרנט כדי לאפשר למנועי חיפוש להבין טוב יותר את התוכן שהם מאחסנים ולקטלג בצורה טובה יותר תוכן אינטרנטי שבסופו של דבר יאפשר להם לשלוף את המידע המתאים בדיוק הגבוה ביותר למילות החיפוש שהוזנו במנוע החיפוש. ההבנה הסמנטית הזו מאפשרת להם לספק את המידע הרלוונטי ביותר בראש דף התוצאות.
בניית אתרים באמצעות מיקרו פורמטים הוא תהליך די פשוט ולא מורכב וקיימת רשימה מוגדרת של פקודות מיקרו פורמט רשמיות שאותן ניתן לשלב בכתיבת קוד האתר. למשל, באמצעות השימוש במיקרו פורמט hCard ניתן לסמן שקוד HTML מסוים מתאר אדם. לישות מסוג "אדם" יש כמובן מאפיינים אשר מגדירים אותו. למשל, תמונה , שם , תואר , תפקיד, הארגון אליו הוא משתייך , כתובת, טלפון ועוד כל אלה יופיעו בתוך תחום ההגדרה של המיקרו פורמט
האופן שבוע מלבישים את HTML באתר
האופן שבו "מלבישים" את הסמנטיקה הנוספת הזאת הוא על ידי שימוש בתכונה הנקראת "class" בתגיות ה- HTML "span" או "div". ניתן בעצם להוסיף את חלקי הפורמט מבלי לשנות שום מאפיין בתצוגה או בעיצוב הדף משום שניתן לבחור כך לא יופיעו כלל בדף כפי שמוצג למשתמש. עובדה זו תורמת לנוחות יעילות העבודה של כתיבת הקוד.
לרוב, מומלץ לספק למנוע החיפוש מידע נוסף ככל הניתן על מנת למקדו. למשל, ציון קווי הרוחב והאורך של מיקום בית עסק יעזור למנוע החיפוש למקם אירוע במקום הנכון על המפה. הוספת תאריך במיקרו פורמט המתאים לכך יעזור למקם נכונה אירוע בתוצאות החיפוש – תוצאות במיקום גבוה קרוב לתאריך האירוע לדוגמא. עוד דוגמא למיקרו פורמט מאוד שימושי בכלכלת האינטרנט היא המיקרו פורמט "hReview" . המשמש לתיאור חוות דעות על נתוני מידע שונים – כגון, סרטים, מוצרים, מקומות או כול מוצר או שרות שניתן לחוות דעה עליו ע"י מבקר אחד או יותר. הפורמט מאפשר לציין את שם המבקר, ואז אפשר בעצם להוסיף את hCard כדי לתת פרטים מפורטים יותר על מבקר – ניתן למעשה לומר שהמיקרו פורמטים נותנים כותרות, או למעשה תגיות, לתוכן שמופיע אחריהן, מה שממקד מאוד את מנוע החיפוש ומאפשר לו לשלוף את המידע המתאים ביותר במהירות.
מיקרו פורמטים למעשה משנים את הדרך שבה אנו צורכים מידע ונכון להיום ניתן לקבל מידע עשיר כבר בתצאות החיפוש ל גוגל בנוגע לפעילויות שנרצה לברר עליהם כגון כרטיסים שנותרו להצגות או לטיסות לחול, ביקורות על מתכונים כמות מוצרים שנותרו בדפי מבצע ועל ידי כך הגלישה שלנו תהיה יותר ממוקדת ונוכל להגיע ביתר קלות לתוכן שאנו מחפשים.
קידום אתרים אורגני
קידום אתרים אורגני הוא בעצם פרסום במנוע החיפוש שהוא לא ממומן, זאת אומרת- בניגוד לשיטה הקלאסית בה משלמים עבור הצגת מודעת הפרסום, כאן קורה תהליך אחר. בקידום אתרים אורגני בעצם, יש תכנון של התוכן, מילות המפתח ועוד מאפיינים רבים אחרים – כדיי לגרום למנוע החיפוש באופן "טבעי" להציג את האתר גבוה בתוצאות החיפוש.
מחקרים מראים שמשתמשים שמחפשים בגוגל בדרך כלל לא מדפדפים מעבר לדף הראשון או השני של תוצאות החיפוש. לפיכך, האתרים המדורגים ראשונים יזכו בד"כ ברוב ההקלקות דבר שמתורגם לתנועה רבה יותר אליהם ובסופו של דבר עשוי להביא להמרה בכסף, שהיא ערוץ ההכנסה העיקרי לרוב המוצרים והשירותים הניתנים על גבי האינטרנט. מקסום מיקומו של אתר בתוצאות חיפוש באופן אורגני כרוך בדרך כלל בפעולות רבות הנוגעות לתוכן הדפים, למיקומם, למספר האזכורים שלהם באתרים אחרים ועוד.
לסיכום
בנוסף, מוקמים באופן אסטרטגי בתוכן האתר- מילות החיפוש עצמן אותן צופה איש ה SEO שיוכנסו בשורת החיפוש של מנוע החיפוש, ומונחי החיפוש הרלוונטיים לתחום אליו שייך האתר.
קידום אתרים אורגני מיישם טקטיקות שונות שהתפתחו עקב למידת מנגנוני הפעולה של מנועי החיפוש. בין השיטות המקובלות ישנו גם ציון קישורים לאתרים אחרי כדיי להעלות את דירוג הקישורים ההפוך, וחתימת עסקאות עם אתרים אחרים כשותפי תוכן כדיי להעלות את דרוג הקישורים הנכנסים לאתר- אחת הטקטיקות החזקות ביותר לקידום אתרים מפני שזהו אחד המשתנים החשובים ביותר ב PageRank של גוגל (אלגוריתם חישוב הפופולאריות של אתר).
עוד ברשימת הפעולות לשם קידום אורגני- ניקיון הקוד של דפי האתר כדי לא ליצור מחסומים מיותרים שימנעו ממנועי החיפוש לאחסן אינדקס גבוה לאתר, עריכת ה- HTML כך שמנוע החיפוש יוכל ל"הבין" טוב יותר מה ואיפה לאחסן אינדקס, וכמובן שימוש במיקרו פורמטים ואלמנטים של תוכן סמנטי כדיי לאפשר למנוע החיפוש תוצאות השוואה מדויקות יותר מול מתחרים על מקום בתוצאות החיפוש.
בעזרת כלים אלו, ניתן להגדיל ממשית את היקף החשיפה לאתר ואת פרסומו, והן מומלצות לשימוש בקרב כל מי שחפץ בכך עבור האתר והתוכן אותו הוא שואף לקדם.