דלג לתכון הראשי
לייעוץ ללא התחייבות
מלאו פרטים או חייגו 077-6203040

מי מפחד מפינגווין 2.0?

בתאריך 10/05/2013 ראש מחלק הספאם והדובר הלא רשמי של גוגל מאט קאטס, צייץ משפט קצר בחשבון הטוויטר שלו – עידכון אלגוריתם הספאם פינגווין 2.0 עתיד להשתלב במרכזי המידע של גוגל בתאריך לא ידוע. אך תוך מספר שבועות ניתן יהיה כבר לראות את השפעות העידכון בתוצאות החיפוש של מנוע החיפוש של גוגל.

בתאריך ה 22/05/2013 קאטס פרסם בבלוג שלו שאלגוריתם פינגווין החדש הושק ועתיד להשפיע על 2.3% מסך כל תוצאות החיפוש בארצות הברית ובמשך היום נראה את השפעת העידכון על אתרים במדינות אחרות.

רבים מבעלי המקצוע באינטרנט העוסקים בקידום אתרים נותרו מבולבלים מכיוון שעד היום התקיימה סברה כי אנחנו אחרי עדכון פינגווין 2.0 והעדכון הבא יהיה עדכון מספר 3.0, אך עכשיו ניתן לקבוע כי עדכון פינגווין שהתרחש באוקטובר 2012 הוא לא עדכון חדש אלא רענון לפינגווין 1.0.

על פי התייחסות גוגל הרשמית לעדכוני פנדה השונים, ניתן להבין כי עדכונים קטנים לרוב מיוחסים לרענון שמבוצע באלגוריתם, כמו למשל עדכון פנדה. 2.1 ועדכונים גדולים ומהותיים מקבלים התייחסות מוקדמת כמו במקרה הנוכחי.

מכאן ניתן לגזור כי עדכון פינגווין 2.0 עתיד לשנות משמעותית את תוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל ולמעשה, יוצגו בפני בעלי אתרים ומקדמי אתרים פרמטרים חשובים נוספים אשר ישפיעו על תוצאות החיפוש בצורה מהותית.

איך מתכוננים לעדכון פינווגין 2.0 ?

על מנת שנוכל להבין מהם השינויים בתוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל ביום הפקודה של עידכון פינגווין החדש, נאלץ להתבונן אחורנית להיסטוריית העידכונים של גוגל בנוגע לסינון אתרי ספאם ואתרים אשר מופיעים במיקומים גבוהים שלא לפי הנחיות האיכות של גוגל.

מהו ספאם ומדוע גוגל נלחמים בו ?

הסיבה שמנוע החיפוש של חברת האינטרנט גוגל הוא הפופולארי ביותר כיום במרבית מדינות העולם, הינה שאיכות התוכן שמוצג לגולשים מציע מענה רלוונטי ביותר לשאילתות החיפוש. במידה ומנוע חיפוש יציג לגולשים תוכן שאינו רלוונטי ושאינו מעניק תשובה לגולש זה יהיה סופו. אף גולש לא ישתמש בו כפלטפורמה לדליית מידע.

לחברת גוגל יש אלגוריתם מענה מורכב אשר יודע להתאים לכל שאילתת חיפוש את התוצאות המתאימות ביותר, אך זה הוא דבר שרוב מנועי החיפוש יודעים לעשות. ברמת הבסיס, הנוסחה ליצירת אתר אינטרנט אשר יספק מענה רלוונטי למונחי חיפוש לא קשה להבנה ולמעשה מתבססת על סיפוק חווית גלישה טובה למשתמשים באתר. לצורך זה, ישנן טכניקות והנחיות איכות מטעם גוגל המסייעות לאתרי אינטרנט לקבל דירוג גבוה יותר בתוצאות החיפוש וגוגל אף הגדילה לעשות ולספק 2 תוכנות מבוססות WEB אשר נועדו לסייע לבעלי אתרים לנהל את האתר שלהם בצורה טובה יותר ולהבין כיצד גוגל רואה ו-'קוראת' אותו.

באותה נשימה, ישנם בעלי אתרים אשר מנסים באופן מניפולטיבי לנהל אתר אשר רק יוצר את הרושם כי מדובר באתר בעל איכות טובה אשר מציע את אותו התוכן שהגולשים מבקשים לקבל אך למעשה יהיה מדובר בתוכן ירוד שאינו מספק את הדעת.

תחילת המלחמה בספאם – הופעתו של עדכון פנדה

על ידי שימוש באלגוריתם לינארי אשר מחשב נתונים טכניים בלבד לא יוכל מנוע החיפוש לבצע הבדלה בין אתרים איכותיים ולבין אתרים הכוללים ספאם ושאינם מציעים מידע שימושי לגולש. לצורך זה שקדו צוות המהנדסים במחלקת ה-'ספאם' של גוגל בקליפורניה על נוסחה אשר יודעת לזהות צירופי מילים ושייכות ביטויים לתוכן. הנוסחה החדשה נוסתה בהצלחה בינואר 2011 במרכזי הנתונים של גוגל בארצות הברית ומשם התגלגל העדכון לשאר העולם.

המטרה של עדכון פנדה הינה ליצור אלגוריתם אשר יודע לדרג אתרים המזוהים עם תוכן איכותי ורלוונטי לשאילתות חיפוש ולמנוע מאתרים להציג תוכן באיכות ירודה.

הפרמטרים העיקריים לפיהם מדרג האלגוריתם תכני אינטרנט הינם:
תאריך כתיבת התוכן והעלתו לרשת האינטרנט
אורך התוכן ביחס למקורות מידע מתחרים
איכות התוכן ושימוש בשפה גבוהה ללא שגיאות כתיב
פרסום מקורות מידע מהימנים
מקוריות התוכן ביחס לתוכן מתחרה
הקשר בין הנושא המרכזי של התוכן לנושא דף האינטרנט
תנאי גלישה נוחים לקוראים
האם כותב המאמר הוא דמות מוכרת בעולם התוכן
מיד לאחר העדכון דווחו שינויים בסדר גודל של 12% בתוצאות החיפוש בגוגל ארה"ב וניתן היה להבין באופן מיידי כי העידכון פגע בעיקר באתרים אשר היו מרכזים תוכן מכל הבא ליד בכל נושא אפשרי וללא שום ערך לגולש.

אתרים כגון How To נעלמו מתוצאות החיפוש לחלוטין ואותם החליפו אתרים בעל תוכן ממוקד לנושא המרכזי של האתר.

נוק אאוט לספאמרים – השחרור של עדכון פינגווין 1.0 למרכזי המידע של גוגל

אחרי המהפכה באיכות התוכן האתרים שנוצרה בעקבות עידכון פנדה הראשון ואלו שהגיעו אחריו מקדמי אתרים וספאמרים חיפשו דרכים שונות לקדם אתרי אינטרנט בצורה מלאכותית ולאחר מספר חודשים צצו מגוון פתרונות בכל מיני פורומים הדנים בטכניקות קידום אתרים שאינן תואמות את הגדרות האיכות של גוגל.
השיטה המרכזית הייתה לייצר לאתר אינטרנט מסוים מספר רב ככל שניתן של קישורים מאתרי אינטרנט אחרים על מנת להטעות את אלגוריתם הדירוג של האתרים ולהעניק לאותו אתר ייחוס גבוה.

למעשה אלגוריתם החיפוש המקורי של גוגל, זה שעוד היה בשימוש באוניברסיטת סטנפורד בקליפוניה מדרג אתרים לפי כמות קישורים אשר מצביעים אל האתר ממקורות שונים ברשת. הרעיון מאחורי שיטת דירוג זאת היא שככל שלדף אינטרנט מסויים יש יותר קישורים, ניתן להסיק שהתוכן בו יותר מעניין ואיכותי ולכן דפי אינטרנט אחרים ממליצים עליו לגולשים שלהם.

בעלי אתרים ומקדמי אתרים החלו להשיג לאתרים שלהם קישורים מכל מקור אינטרנטי ללא הבחנה במקור עצמו ולמעשה נפתחו בורסות עולמיות להחלפת קישורים ומכירת קישורים בתשלום מאתרי אינטרנט אשר יש להם דירוג גבוה.

לא עברו יותר מ 3 חודשים ושוב היה ניתן לראות אתרים המוגדרים לפי מדיניות האיכות של גוגל כאתרי ספאם ואתרים חסרי משמעות לגולשים מבצבצים בדפים הראשונים בגוגל, התלונות מצד הגולשים לא אחרו להגיע והמהנדסים של גוגל החלו לעבוד על עדכון נוסף לאלגוריתם של גוגל.

המהנדסים של גוגל נאלצו להתמודד עם השאלה כיצד ניתן לאמוד את ערכו של קישור (Link) וכיצד ניתן ליצור אלגוריתם אשר ידע להבחין בין קישור איכותי לקישור ספאם.

בגוגל מצאו נוסחה נוקשית אשר מדרגת כל קישור שמגיע אל אתר אינטרנט לפי הפרמטרים הבאים:
(אתר A הוא האתר אשר כולל את הקישור, אתר B הוא האתר אשר מקבל את הקישור).
כתובת ה IP של האתרים A ו B
רלוונטיות התוכן של אתר A לתוכן באתר B
הביטוי אשר מכיל את הקישור מאתר A לאתר B
כמות קישורים הקיימת באתר A
כמות הקישורים אשר אתר A מקבל
מקור הקישורים אשר אתר A מקבל
כמות הלחיצות על הקישור באתר A אשר מוביל לאתר B
אחוז הנטישה של הגולשים מהדף באתר A אשר הגיע עקב לחיצה על הקישור
זמן השהייה באתר B עבור גולשים שהגיעו מאתר A
בחודש אפריל 2012 גוגל עדכנה את אלגוריתם דירוג האתרים שלה בעידכון החדש והוציא הודעה מסודרת שעידכון חדש בשם פינגווין שנועד להלחם בספאם הוא זה שיגרום לשיפור בתוצאות החיפוש במנוע החיפוש של החברה.

כבר באותו הבוקר בעלי אתרים התעררו למציאות חדשה שבה מקור הפרנסה שלהם באינטרנט נעלם ללא הסבר ברור בנוגע לשאלה – מה גרם לאתר שלהם לאבד את מקומם בדירוג בתוצאות החיפוש.

אותו היום מוכר בקרב בעלי מקצוע באינטרנט כיום שבוא גוגל ניצחה את הספאם ונגמר עידן קיצורי הדרך לעמוד הראשון בגוגל.
חברות שלמות של קידום אתרים נסגרו והפגנות ענק בוצעו מול משרדי גוגל במדינות "עולם שלישי" על ידי אלפי עובדים אשר איבדו את מקור הפרנסה שלהם בתור ספאמרים בתשלום.

אחרי שהתבהר מסך הערפל מאחורי עידכון פינווגין ששינה את תחום הפרסום האורגני באינטרנט ניתן היה להבין שפינגווין הוא למעשה המשך ישיר של עידכון פנדה ומוסיף שכבת הגנה נוספת נגד ספאם במנועי החיפוש של ענקית האינטרנט גוגל.

עדכון פינגווין

עדכון פינגווין ועדכון פנדה – שומרי הסף של אלגוריתם החיפוש

המציאות של קידום אורגני במנוע החיפוש של גוגל נכון לשנת 2013 היא שישנם 2 שכבות הגנה מרכזיות אשר מגנות על אלגוריתם דירוג האתרים של גוגל.
למעשה כל דף אינטרנט נסרק ומאובחן על ידי שכבות הגנה של אלגוריתם החיפוש והן פוסלות על הסף אתרים שלא עומדים בהגדרות האיכות של גוגל עוד לפני שהם בכלל מקבלים את האפשרות לקבל דירוג מאלגוריתם החיפוש המרכזי.

כפועל יוצא מהגדרת המציאות, כל דף אינטרנט עובר תהליך קפדני של בדיקות איכות בהתאם לנוסחת זיהוי הספאם של פנדה ונוסחת זיהוי הספאם של פינגווין ורק לאחר מכן הוא נבחן על ידי הפרמטרים שמדרגים את ציון האיכות שלו.

עידכון פינגווין 2.0 למה לצפות ?

עדכון פינגווין 2.0 הוא גרסא משופרת לעדכון הראשון לפי דברי מאט קאטס בסרטון וידאו המסביר מה צפוי לנו בחודשים הקרובים מבחינם SEO.
ככל הנראה עידכון פינגווין 2.0 יהיה נוקשה יותר בנוגע לאיכות הקישורים אשר אתר אינטרנט מקבל מה שמרמז כי דירוג אתרים בתוצאות החיפוש האורגניות ישאר פרמטר מרכזי לפחות עד לסוף שנת 2014.

קישורים ממומנים צפויים לאבד את המשמעות שלהם בצורה ניכרת וככל הנראה העידכון החדש יכולל נוסחה חדשה לזיהוי קישורים ממומנים באתר ספאם או באתרי תוכן אשר מוכרים קישורים.

נושא מרכזי שעומד על הפרק הוא מהותם של אתרי תמיכה.
ניתן כבר להתרשם מהתנודות האחרונות בתוצאות החיפוש כי אתרים אשר קיבלו קישורים מאתרי תמיכה כבר לא יהנו מאותה השפעה שהקישורים העניקו לאתר שלהם וגוגל יוסיפו פרמטרים נוספים לבדיקת הקישורים שמגיעים מאתרים שמהותם היא לפרסם קישורים תומכים לאתרים מרכזיים.

סיכום

אין חדש תחת השמש – זו לא תהיה הפעם הראשונה שגוגל מנחיתה עידכון חדש אשר יסייע למנוע החיפוש שלה לתפקד בצורה יותר טובה. מה שעלינו לעשות בתור בעלי אתרים, בעלי עסקים ומקדמי אתרים, הינו להבין מכך הוא שאין לקדם אתרים בצורה לא טבעית ובדרך אשר נוגדת את מדיניות האיכות של גוגל. הרי בסופו של דבר המטרה היא להציע לגולשים אתר איכותי ושמיש, ואם תוכלו לרצות את הלקוחות שלכם באמצעות התכנים הקיימים באתר האינטרנט שלכם. סביר מאוד להניח שהוא יופיע בעמודים הראשונים ללא כל מאמץ מיותר, ויותר חשוב מכך – ללא חשש מהעדכון הבא.
גם אם האתר שלכם ירד במיקומים בעקבות העדכון, לא צריך להכנס לפאניקה סביר להניח שנראה תיקונים ו data refreshes בימים הקרובים.

077-6203040
054-90-22-777
רח' כיאט 6, חיפה
רח' הרצל 3, נס ציונה