לרבים, "קידום אתרים" זאת אניגמה. כל הבסיס של קידום אתרים הוא ביצוע מספר פעולות נחוצות ובסיסיות לצורך קידום האתר במנועי החיפוש. הנה רשימת צ'ק ליסט לביצוע אופטימיזציה של דפי אתר במטרה לשפר את דרוג אתרכם במנועי החיפוש.
מצא את מילות המפתח בכל דף בנפרד
בכל דף צריך להתרכז בביטוי / מילת חיפוש אחד/ת בלבד. בנוסף, כל ביטוי (או מילת מפתח) – צריך שיהיה לו דף אחד ראשי וביטוי זה יהיה המטרה לקידום. הביטוי צריך להיות רלוונטי לתוכן, וצריך להיות ביטוי שימנף את העסק שלכם.
הכנס את מילת המפתח ב-URL (כתובת הדף באתר).
כתובת הדף צריכה להכיל את מילת המפתח. הנה דוגמא לכתובת עם הביטוי "קידום אתרים":
הכנסת מילת מפתח ל-URL היא דרך מצויינת לביצוע אופטימיזציה לדפים באתר.
הכנס את מילת המפתח במילה הראשונה בכותרת הדף
כותרת האתר לעיתים לא נראית לעין וזאת בשל השוני בין הדפדפנים. בכל אופן, זאת פעולה מאוד חשובה בשל שתי סיבות:
- זהו הדבר הראשון שמנועי החיפוש מזהים כאשר סורקים את דפי האתר אשר בא לתת למנועי החיפוש מושג מהו הדבר המרכזי בדף זה. כותרת הדף משמשת ככותרת למנועי החיפוש ונראית בתוצאות החיפוש.
- מנועי החיפוש מזהים את ארבע המילים הראשונות בכותרת הדף כמילות מפתח, והן צריכות להיות מילות מפתח ולא שם האתר, לדוגמא.
יש לשמור על כותרת האתר שלא תעבור את האורך של 65 תווים
מנועי החיפוש מציגים את ה-65 תווים הראשונים של כותרת האתר בתוצאות החיפוש. אם הכותרת ארוכה יותר, מנועי החיפוש יחתכו אותה ויוסיפו לכך שלוש נקודות. כמו כן, מנועי החיפוש מזהים תוכן משוכפל ולכן כותרות אתר מקוריות הן חיווי למנועי החיפוש שדפי האתר לא משוכפלים – דבר שפוגם באיכות האתר. הנה כלי לבדיקת מספר תווים, שסופר את מספר התווים. זהו הכלי השני שמופיע בשם "Character Count Calculator Form".
שימוש בתגית בכותרת
הן תגיות עיצוב ב-HTML המשמשות לעיצוב גודל הטקסט בכותרות בטקסט. מנועי החיפוש מחפשים תגיות אלו ומחליטים איזה תוכן הכי חשוב בדף. תגית
היא בעלת החשיבות הגדולה ביותר וצריכה להופיע פעם אחת בכל דף והיא נותנת לטקסט את מידתו הגדולה ביותר בדף.
הכנסת מילת מפתח בתגית
עכשיו כשידוע שתגית H1 מופיעה פעם אחת בעמוד, יש לוודא הכנסת מילת מפתח של אותו הדף בתגית זו.
הכנסת מילות מפתח לתוכן הדף
תוכן הדף צריך להכיל את מילת מפתח בין 3-8 אחוזים בדף, כלומר, 3-8 פעמים לכל 100 מילים (נקרא צפיפות מילות מפתח) . זה אינו מדע מדוייק ולכן לא צריך ב"כוח" להכניס את מילת המפתח. יש לזכור שהטקסט, קודם כל, נועד לגולשים, שאם לא יגלו עניין בעמוד, אין ערך משמעותי לעבודתכם.
הכנס טקסט מעניין ומשכנע בתאור הדף שיכלול את מילות המפתח
תאור הדף זה לא טקסט שהגולשים רואים כשנכנסים לדף. זהו טקסט שנטמע בקוד, ולעיתים מנועי החיפוש משתמשים בו בתאור האתר בתוצאות החיפוש. זה אומר שתאור הדף משמש יותר כאלמנט שיווקי מאשר אלמנט של קידום אתרים. יש להכנס לתאור הדף את מילות המפתח בתחילת הטקסט כך שיופיעו בהדגשה בתוצאות החיפוש במנועי החיפוש. חפשו בגוגל חיפוש את הביטוי "בניית אתרים". בדף התוצאות שתקבלו תראו כאשר גולש מחפש את הביטוי "בניית אתרים" מתקבלות תוצאות עם טקסט כאשר ביטוי זה מודגש.
יצירת רשת של קישורים בטקסט עוגן למילות מפתח
אחת הטעויות הנפוצות באתרים רבים היא השימוש בקישור שנראה כך "למידע נוסף לחץ כאן". מנועי החיפוש רואים קישור זה שנקרא טקסט עוגן בעברית (anchor text) ונותנים לו חשיבות יתרה לביטוי שהוא טקסט. במקום להשתמש בביטוי למידע נוסף לחץ כאן, יש לעשות את הקישור למילת מפתח עם טקסט עוגן כך:
מידע נוסף על קידום אתרים. הקישור צריך להוביל במקרה זה לעמוד שתכליתו הוא "קידום אתרים".
הרעיון הוא להשתמש ברשת קישורים בתוך האתר במטרה לעזור למנועי החיפוש להחליט איזה עמוד באתר חשוב בהתאם למילות המפתח המופיעות כקישור.
שימוש בטקסט אלטרנטיבי וכותרות לתמונות וקישורים
מנועי החיפוש לא מסוגלים לקרוא טקסט בתוך תמונה אבל מסוגלים לקרוא טקסט הקשור לתמונה כמו טקסט אלטרנטיבי וכותרת תמונות. בשני אלה ניתן להכניס מילות מפתח וזה מאפשר להמצא במנועי החיפוש בעת חיפוש תמונות. הכנסת כותרת לקישור לא רק מעלה את צפיפות מילות המפתח אלא מסייע לגולש להבין מה מכיל קישור זה כפי שעשיתי במאמר זה.
כותרת ניתן לראות על תמונה או קישור – אם עומדים על תמונה או קישור עם סמן העכבר יקפוץ חלון קטן עם טקסט – זו כותרת. טקסט אלטרנטיבי יראה אם נעמוד על תמונה עם הסמן, קליק ימני=>הגדרות / Properities. מה שיתקבל זה אינפורמציה על התמונה כולל שורה של "טקסט חלופי" או ALT באנגלית. יש לציין שבכל דפדפן זה עשוי להראות קצת אחרת.
לסיכום, פעולות הראשוניות לקידום אתר ניתן לביצוע לבד אבל בתנאי שיש לאתר מערכת לניהול תוכן, שמסייעת לבעל האתר להכניס טקסט לאתר ולעצבו ללא ידע מוקדם ב-HTML.
כפי שציינתי, אלה פעולות ראשוניות בלבד ועבודת קידום אתרים צריכה להעשות באופן שוטף על ידי איש מקצוע. ככל שפעולת הקידום תהיה מקצועית יותר – כך גם פופולאריות האתר תעלה, וגולשים רבים יותר יגיעו לאתר. המטרה היא שהגולשים יגלו שהאתר שלכם יכול לתת מענה לצרכיהם וכך גולש אקראי יהפוך ללקוח.